please clik eh..

Thursday, May 5, 2011

bila bos berbicara dan pesan memesan..aku teringin nak berenti keje.




tadi meeting...
macam bese...bos nak bagi mandat serta perutusan dari semasa yang harus dipatuhi ...
tapi dalam banyak mandat..aku suka satu ayat dia

bos aku : RM 1 yang kita pakai..means kita berhutang 5.7 sen kepada rakyat

first time aku dengar...

hutang yer???? aku tak kisahla sekarang ne semua kene pakai perbelanjaan berhemah.. tapi bila bos cakap macam tuh..lagilah aku rasa macam ntahhape2 jer..segan pun ada
aku kan kejenya asyik memantau projek..sekejap sana..sekejap sini
kadang pakai duit sendiri sebab arahan emergency...
so bila nak claim balik duit yang aku dahulukan tuh tetiba rasa macam bersalah
padahal ko nak dapatkan balik duit ko je kan?
so macamane? kalau tak claim..camane aku nak bayar kad kredit aku?sebab... kalau g jauh2 memang aku tak bawa cash banyak2..semua aku leret je...

bila claim ..rasa bersalah la pulak....
aku tahu ramai yang menipu atau berasa ia adalah satu perkara yang dibolehkan oleh korang sendiri cam....

 1)     ko boleh claim duit hotel dalam RM120, ko book bilik rege RM100.. Then ko dealing ngan dak hotel
         supaya tulis dalam RM120.. so ko akan untung RM20. Free je bai ko untung RM20 dari duit rakyat..

2)     ko share bilik ngan geng ko bilik harga RM120... of kos ko akan bayar half-half kan? tapi bila check   
         out , ko mintak bill asing RM120 dengan geng ko..so ko akan untung RM 60 kan???? 

3)    Kawan ko bayar duit bilik..ko dengan best claim sama gak padahal tak payah bayar bilik tuh...

4)    ko g outstation naik kete kongsi reramai 3-4 orang, tapi semua claim pakai kete sendiri.....

banyaklah lagi perkara -perkara yang berlaku...
padahal semua duit yang ko pakai tuh haram
tapi dengan alasan

' elehhhh...semua orang buat macam tuh kan??? jadi salah ke aku buat jugak '

YE. 
perbuatan anda adalah salah dan boleh dikira menipu.
apa yang bende bese orang lain selalu buat tidak semestinya betul dan ko boleh buatkan...

sampai bila beb... dari satu generasi  ke satu generasi akan pollow the wrong way...
seyes beb..aku takut...kat dunia aku boleh jawab..kat akhirat nan ti sape nak tolong jawab bai??
dengan duit tuh ko bagi makan anak ko kan?
jangan tanya napa anak kau degil semacam setan..

takperla... aku hanya mampu menulis... tiada paksaan untuk mengikut.... apatah lagi melarang..


No comments: