please clik eh..

Sunday, May 22, 2011

pergi tak kembali.....

"jangan tertipu dengan umur yang muda 
kerana kematian tidak pernah berjanji hanya akan datang pada umur tua,
jangan tertipu dengan suasana yang aman 
kerana kematian tidak pernah berjanji akan datang hanya pada waktu peperangan..."


sesungguhnya kata-kata ini memang cukup menginsafkan diri aku
menelusuri kisah tragedi tanah runtuh di kediaman rumah anak yatim Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, Hulu Langat,
cukup menginsafkan.....
hati ini masih lagi  menangis.....
aku redakan kesedihan hati ini dengan bacaan yassin semalam sambil qisha di ribaan aku...
dia memandang aku sambil tangannya memeluk lengan aku
makin erat pelukan qisha..makin sebak rasa di hati
aku seakan-akan dapat merasai kesedihan ibu dan ayah mereka...
berpisah seketika dengan anak pun aku dah nanar
inikan pula ..kehilangan sebegini rupa.... 



mangsa semua dikebumikan dalam satu liang lahad


seorang ibu kehilangan anak
seorang nenek tidak lagi melihat cucunya
seorang abang hilang sudah adik manjanya
seorang murid kini tidak mendengar lagi alunan nasyid gurunya
mereka kehilangan saudara mereka...

hati bertambah sebak melihat bagaimana mereka bercerita 
cerita kisah antara hidup dan mati 
kisah sedetik demi sedetik
ketika mereka menggapai pohon diselamatkan
bibir mereka mengalunkan azan dan Allahuakbar
mereka hanya berserah kepadaNYA

Sesungguhnya mereka adalah insan terpilih
mereka meninggalkan  dunia ini dalam keadaan mulia
dalam ketika mengalunkan lagu kebesaran pencipta kita

nasib kita...belum tentu lagi bagaimana tatkala tiba masa kita
AL-FATIHAH....

No comments: